Huvudrotor 340 mm
Längd 360 mm
Flygvikt 231,4 g
Radio 4 kanaler
Ack 800 mAh 7,4V LiPo

2008-08-11, Flygdag i sporthallen på onsdag. Innan skolan börjar passar jag och en kompis på att låna sporthallen under lunchen. Laman har vilat någon månad på hyllan, men snurrar igång fint och verkar flyga bra när jag testar i vardagsrummet. Radion är min Graupner/JR med inställningar som finns längst ned på sidan.

En kul leksak som trots bara två kanaler kan styras ganska bra. Är lite känslig i solljus eftersom den är IR-styrd. Mycket högt lekvärde i sporthallen när de större planen laddas.

 

Pawnee-DSC_3404

 
Nytt byggprojekt är Piper Pawnee. Jag kunde inte motstå denna snygga kärra från E-Flite. Den är väldigt skalalik och snygg.

» Bilder på min Piper Pawnee
» Mina filmer på YouYube

Det finns filmer med och från planet på YouTube, det fylls på kontinuerligt. De nyaste hamnar längst ned i listan.



Piper Pawnee. modellhobby.com2008-09-19. Nästan allt är på plats, det är kontakter till motorn som ska lödas. Det är en välbyggd och fin ARF från E-Flite, jag har sträckt filmen lite och pytsat på lite tunn CA på motorfästet. Eventuellt är motorn lite klen, men jag ska se om den duger, den ska dra kärror upp till 1300g. Pawneen väger cirka 1500g! Men jag har en större motor i lådan, så jag kan alltid byta. Den motorn är dock lite överdimensionerad för den drar kärror upp till 2600g, dubbelt upp mot den nuvarande. Nackdelen med den är att jag måste köpa ett bakåfram-fäste till den.

2008-09-23, Äntligen klar för premiärflyg. Efter lite taxi på marken så justerade jag sidroder något. Planet drar lite åt höger på marken, men direkt när det lyfter så drar det istället åt vänster. Jag har ju faktiskt en klaff som hänger lite på höger sida, vilket kan förklara det hela. Men planet flyger otroligt fint i luften. Motorn är något klen, men räcker för normal skalaflygning och lite till, men det är skönt att lite extra pulver att dra på om det verkar skita sig. Helt fantastisk modell, snygga loopar och rollarna blir så snygga som jag kan göra dom. Med klaffarna ute går den långsamt och fint. Tyvärr strejkade kameran, men den är stabil och det kan bli fina bilder från den.

2008-09-24, Härligt plan. Jag har mixat in lite sidroder tillsammans med skevrodret, då behöver jag inte använda tummen för att svänga planet så det ser snyggt ut. Hihi, jag testade att reversera mixen, det såg sjukt roligt ut, tur att jag inte satt i planet. Jag har testat att mixa flaps och höjdroder, men det är inte klart. Notering om skevroder det är ju oftast inte tillräckligt med 6 kanaler sägs det av kunniga. Det ska mixas som flaps och vi ska kunna styra enskilda servo upp och ned.

Mina skevroder sitter på en Y-kabel, jag kan alltså inte trimma upp och ned individuellt elektroniskt. Men genom att flytta servoarmen så löser det sig mekanisk. Störst rörelse finns runt mittpunkten på servoarmen. Jag har satt min servo arm ett snäpp "bakåt" då rör sig rodret mindre ned men blir snabbare runt nästan mittpunkt och ger mindre utslag nedåt. Det viktigaste är att servoarmen i viloläge är i exakt samma position på båda servona. Ett nästan måste är ju att ha justerbara fäste för länken, annars få vi bocka typ 1000 stötstänger. Skruvlinkar hittar du t ex hos RC-Flight. Och www.mft.nu har extremt snygga och små skruvlinkar.

Välkommen till modellflygsidorna. Det har varit dåligt uppdaterat de senaste åren, men nu blir det ett ryck igen tack vare nya modeller och ett pånyttfött flygintresse.

Alla modeller som passerat min "hangar" finns i menyn till höger. KLicka på respektive modell för att få reda på mer om den.

Flyg El-Lajban! Ett roligt flygplan för både nybörjare och rutinerade piloter. Planet är snabbt och enkelt att bygga och flyger fint. Visserligen bara 3 kanaler, men det är ett perfekt flygplan för lugn vind på mindre ytor. Konstruktion av Bo Gårdstad, och material från Svensk modellproduktion.

Jag använder det gärna för skolflygning eller fotografering när vädret är fint.

 

El-Lajban finns i två exemplar som är flygdugliga, dock är det bara en som är flygklar med motor och radio i dagsläget. Båda planen är kompatibla, vingar kan flyttas mellan kropparna. Servo och radio kan enkelt flyttas mellan kropparna. Nedanstående setup gäller den flygklara som jag kallar "Ebba" döpt efter Ebba Brahe.

» Sök mina filmer på Youtube


 

  
Motor - Turnigy 28-26-B 1350Kv (ca 150W)
Propeller - 9*4.7 Haoye
Fartreglage - Turnigy Plush / HWing Pentium 18A
Ack - LiPo 11.1V 1800mAh (Loong Mai m fl)
Mottagare - Spektrum AR6200 DSM2
Servo sida - Hextronik H500 5g
Servo skev - n/a
Servo höjd - Hextronik H500 5g
Servo klaff - n/a
Övrigt - Extra servo för t ex släp eller bogsering
Spännvidd
Längd
Flygvikt ex tillb
Flygvikt max

 

Ovanstående setup ger bra prestanda och lång flygtid, vid fint väder har jag varit uppe i 30 minuter, men då har det varit "ecoflying" utan några tokmanövrar, då letade jag efter bra termik och fann några ställe där den steg med minimalt motorpådrag.

 

Flygvikt och bestyckning gäller mina modeller och är inte något som konstruktören tar ansvar för.